księgowość w firmie

Na czym polega księgowość małej firmy?

Zakładając własną firmę stajemy przed bardzo ważną decyzją- czy sami będziemy rozliczać się z urzędem skarbowym czy możemy zlecimy prowadzenie księgowości odpowiedniej firmie? Niektórzy wolą od razu pozbyć się problemu i zatrudniają księgowego. Inni podejmują próbę samodzielnego prowadzenia księgowości powoli ucząc się na czym może to polegać. Jest to jednak spora dawka wiedzy do przyswojenia, która niekoniecznie może znajdować się w obrębie naszych zainteresowań. Tak naprawdę księgowość w firmie, która dopiero co rozpoczęła działalność bardzo często nazywana jest małą księgowością, gdyż może podlegać pod przepisy i regulacje dedykowane właśnie takich podmiotom. Opiera się ona o prowadzenie księgi przychodów i rozchodów oraz o ewidencję przychodów. Na początku wszystko to może wydawać się skomplikowane, ale można się tego dość szybko nauczyć krok po kroku czerpiąc informacje z udostępnianych materiałów.

Samodzielne prowadzenie księgowości pozwala ograniczać koszty

Główną motywacją przedsiębiorców do samodzielnego rozliczania własnej firmy jest chęć ograniczenia kosztów, które już na starcie staną się regularnymi, comiesięcznymi wydatkami. Trzeba jednak liczyć się z tym, że nauka prowadzenia księgowości będzie wymagała sporego wysiłku, zaangażowania, a także czasu. Oprócz wcześniej wspomnianych obowiązków trzeba jeszcze wziąć pod uwagę, że niektórzy przedsiębiorcy muszą również rozliczać się z płaconego podatku VAT. Są takie biznesy, gdzie mniej opłacalne jest posiadanie statusu płatnika VAT, a także takie, gdzie właściwie jest to konieczne i nie da się tej kwestii pominąć. Trzeba więc przeprowadzać rejestr zakupu i sprzedaży VAT-u, a także wypełniać specjalne deklaracje rozliczeniowe do 25 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Kolejnym, obowiązkowym elementem, jaki składa się na prowadzenie firmy jest obowiązek rozliczania się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w kwestii własnego ubezpieczenia. Składki należy rozliczyć do 10 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, a w przypadku, kiedy jako przedsiębiorcy zatrudnialibyśmy pracowników- do 15 dnia każdego miesiąca.

Dla kogo rozliczanie na podstawie księgi przychodów i rozchodów?

Uproszczona forma prowadzenia księgowości jest możliwością dedykowaną dla mniejszych firm- jakich? Określa to prawo stanowiące o tym, że tak mogą rozliczać się firmy, których dochody za rok poprzedni nie przekroczyły 2 milionów Euro, co stanowi naprawdę sporą kwotę. Z tego też względu jest to forma rozliczeń stworzona dla firm na start. Standardowo, taka forma rozliczeń jest odpowiednio przy wyborze opodatkowania na zasadach ogólnych na poziomie 17% oraz 32% oraz przy rozliczaniu się podatkiem liniowym na poziomie 19%. Nie ma konieczności powiadamiania urzędu o tym, że firma będzie się rozliczać na podstawie prowadzenia księgi przychodów i rozchodów. Wystarczy podczas rozliczeń wykorzystać odpowiednie wzory dokumentów rozliczeń.