Podatki są dla niektórych z nas obowiązkiem, który wydaje się być przykry. Za pewne więc również i z tego względu wiele osób szuka sposobu na to, aby w jakiś sposób je obniżyć, a co za tym idzie- więcej zostawić sobie w portfelu. Tym, jak płacić mniejsze podatki w szczególności interesują się osoby, które prowadzą własną działalność gospodarczą i dla których podczas rozliczeń liczy się każdy grosz. Co warto wiedzieć o podatkach i jakich optymalizacji można dokonać we własnych obliczeniach, aby wyjść na tym lepiej? Oczywiście, wszystkie pomysły muszą być patentami, które stosuje się na podstawie i w granicach obowiązującego prawa. Być może będziemy jednak zaskoczeni tym, jak wiele może ich być. Warto się z nimi zaznajomić w momencie, kiedy sami będziemy zajmować się księgowością własnej firmy.
Wszystkie koszty stałe warto ponosić w pierwszej kolejności
Okazuje się, że pod względem podatkowym znacznie korzystniejsze jest opłacanie od razu wszelkich kosztów stałych w zbiorczej fakturze za dłuższy czas użytkowania danej usługi. Dobrym rozwiązaniem jest więc opłacenie abonamentu za telefon na kilka miesięcy do przodu lub opłacenie innych usług abonamentowych z góry. Warto jednak zwrócić uwagę na to, aby faktury wystawiane za tak długi czas zawierały się w interesującym nas okresie rozliczeniowym- inaczej sprawa może się znacznie skomplikować. Na podobnej zasadzie można też skorzystać z możliwości odliczenia zapłaconych składek ZUS. Ich szybkie płacenie w terminie jest zazwyczaj najkorzystniejsze.
Koszty uzyskania przychodów- co można wrzucić w koszty?
Im niższa jest zaliczka obliczana jako procent opodatkowania tym niższy jest podatek, jaki jest należny do zapłacenia. Do zdefiniowania pozostają więc koszty uzyskania przychodu, a podczas rozliczania takich kosztów można podciągnąć pod ich definicję bardzo wiele różnych rzeczy. Jak pokazuje praktyka, klasyfikowanie i rozliczanie kosztów często jest dokonywane na podstawie indywidualnych interpretacji tego, co dla danego przedsiębiorstwa jest kosztem. Jeśli chcemy więc płacić mniej, czasem warto zastanowić się, czy danego zakupu nie da się wrzucić w koszty. Bardzo wiele przykładów można znaleźć też w sieci i się nimi zasugerować. Oprócz tych zakupów, które bezpośrednio wiążą się z prowadzeniem firmy, istnieje wiele innych dóbr, które „umożliwiają uzyskanie przychodów”, ale nie są już tak typowe ani oczywiste. Wydatki jednak muszą być związane z prowadzoną działalnością. Czasem dana branża jest bardzo specyficzna i sama daje możliwość zdefiniowania takich „nieoczywistych kosztów”.
Co z wydatkami poniesionymi jeszcze przed założeniem działalności?
Nie każdy o tym wie, ale istnieje możliwość wliczenia w koszty tych wydatków, które zostały poniesione jeszcze zanim działalność została zarejestrowana. Jakie wydatki się do tego kwalifikują? Na pewno te, które bezpośrednio wiążą się z wyposażeniem firmy czy wynajmem powierzchni pod prowadzoną działalność. Taki zabieg również jest korzystny dla przedsiębiorcy pod względem podatkowym.